1990-ndate keskel ootas spordimaailm põnevusega, milline saab olema Nike’i järgmine samm pärast koostööd Michael Jordaniga. Kui ettevõte 1996. aastal teatas miljonite dollarite suuruse lepingu sõlmimisest Tiger Woodsiga, langes Nike’i aktsia turul automaatselt 5% võrra.
Nõnda meenutab üks ajakirja The Time lugu seda, kuidas Nike jõuliselt jala golfimaailma ukse vahele pistis ja selle pauguga lahti lõi. Tagantjärele on erinevad allikad pakkunud, et Woodsi leping Nike’iga oli juba toona väärt 40 miljonit USA dollarit ja seda peeti ettevõtte jaoks äärmiselt riskantseks – sõlmida mitmeaastane ja miljonitesse ulatuv leping kellegi praktiliselt tundmatu mehega metsast…
Nike’i õnneks selgus peagi, et mehe metsast kaasamine oli tegelikult hea otsus. Ettevõte pidas Woodsi isegi nii heaks investeeringuks, et kui paar aastat tagasi lahvatas Tiger Woodsi ümber kogu maailma vapustanud suhteskandaal, oli Nike ainus sponsor, kes ei visanud Woodsi märja kassina ukse taha, vaid jätkas koostööd. Tõsi, eelmise aasta algul tutvustati uusi golfikeppe väidetavalt siiski ilma Woodsita ja teda ei mainitud ka reklaammaterjalides.
Eelmise aasta lõpus Carnegie Melloni ülikoolis tehtud uuringu väitel kahanes Nike’i golfipallide käibenumber Woodsi skandaali tõttu umbes 1,3 miljoni USA dollari võrra, kaotati üle 100 000 kliendi ning kogu golfitööstus kaotas vähemalt 6 miljoni USD jagu kasumit. Samas väidab uuring, et Woodsile truuks jäämine tuli Nike’ile kasuks – kümme aastat Tiger Woodsi toetamist on suurendanud Nike’i kasumit ainuüksi golfipallide sektoris vähemalt 60 miljoni USD võrra, lisaks on juurde võidetud 4,5 miljonit uut klienti, kes vahetasid oma eelmised golfipallid Nike’i vastu välja just seetõttu, et Woods kasutas Nike’i tooteid. Pealegi oleks Nike’i Woodsist loo- budes kahandanud kasumit vähemalt 1,6 miljoni USA dollari võrra.
„Tiger Woods muutis golfi kui ettevõtluse tõeliseks äriks,” on veendunud Robert Weir, kes müüb Eestis Nike’i golfivarustust oma poes Weir Golf Studio, „muidugi tema atraktiivsus pärast skandaali vähenes, aga ma ei usu, et see ettevõttele eriti kahju tõi. 90%-le Nike’i toodete kasutajatest ei lähe see skandaal ilmselt üldse korda.”
Kallid ja vastupidavad
Weiril õnnestus Woodsiga kohtuda 2005. aastal ning ta meenutab, kuidas kohtumise hetkel olid neil Woodsiga käe peal samad kellad Nike’i kollektsioonist ja sama kella kannab Weir tänaseni. Woods inspireeris šotlast sedavõrd, et tänaseks on tal Tallinnas oma kauplus, mis pakub müügiks ainult Nike’i golfisarja tooteid. Ise kasutab Robert golfiväljakul samuti vaid Nike’i varustust – seda nii rõivastuses, jalanõudes kui ka muus – ning väidab, et on testinud kõiki oma kaupluses müügil olevaid kaubaartikleid. Tõsi, naiste seelikuid küll ehk mitte.
„Nike’i tooted on küll kallimad kui mõne teise brändi omad, aga nad peavad tõesti hästi vastu,” kiidab Robert oma kaupa, viidates ühtedele Nike’i golfipükstele, mis said ostetud juba viis aastat tagasi, kuid näevad endiselt välja peaaegu nagu uued. Pood tegutseb teist golfihooaega ja tänaseni on tulnud tagasi saata vaid üks katkise lukuga riideese.
Roberti hinnangul on Eestis umbes kümmekond sellist golfarit, kes kasutavad vaid Nike’i varustust, ta hindab, et poel on umbes 100 püsiklienti. Weir tõdeb, et Nike’i edu golfivarustuse müüjana on ilmselt seotud sellega, et ettevõte tervikuna on väga laia profiiliga, rääkimata sellest, kui suured on firma rahalised võimalused uute toodete loomiseks ja testimiseks.
„Nike’il on võimalus ühendada erinevaid spordialasid – kasvõi kohendada mõni tennises töötav lahendus golfimängijate vajadustele vastavaks,” sõnab ta, „selline ristkasutus on väga tulutoov, tagades brändi tugevuse ja tänu sellele ollakse teistest pidevalt üks samm ees.”
Lai valik
Nike hoolitseb oma golfivarustust tootes tõesti kõigi eest – esindatud on tooted nii meestele, naistele kui ka lastele. Pole palju selliseid golfivarustuse tootjaid, kelle kataloogis on olemas eraldi tooted väikestele golfihuvilistele, kuid Nike’i toodete nimekirjas on lastele olemas nii riided kui ka golfikepid ja jalavarjud.
Lisaks pole Tiger Woods ainus reklaamnägu, keda Nike oma toodete tutvustamiseks kasutab. Nike Golfi kodulehel on väljas kõigi nende tooteid kasutavate professionaalide profiilid koos infoga sportlase ja tema võitude kohta, lisaks detailine ja fotodega vürtsitatud teave, mida nad Nike’i varustusest kasutavad. Rääkimata sellest, et igaüks, kes vähegi Nike Golfi tegevuste vastu huvi tunneb, saab neid jälgida erinevates sotsiaalmeediakanalites või vaadata uusi videosid nende YouTube’i kanalil.
Facebooki kõrval on Nike Golfil veel ka oma online-kogukond – The Grind, millega liitunud golfifännid saavad üles panna oma golfivarustuse nimekirja ja võrrelda seda nii teiste harrastajatega kui ka Nike’i profigolfarite omaga. The Grind pakub videosid, kus asjatundjad jagavad nõu, kuidas saada paremaks golfariks, kaasa arvatud videolõike kuulsate golfarite treeningutest. Liitunud saavad veebi üles laadida video oma golfilöögist ja seda paralleelselt siis mõne kuulsa golfistaari löögiga võrrelda.
Stephen Ames, Joseph Bramlett, Paul Casey, Stewart Cink, Lucas Glover, Anthony Kim, Kevin Kisner, Justin Leonard, Jamie Lovemark, Carl Pettersson, Jhonattan Vegas, Tiger Woods, Amanda Blumenherst, Suzann Pettersen, Michelle Wie, Simon Dyson, Oliver Fisher, Pablo Martin, Francesco Molinari, James Morrison, Charl Schwartzel, Marc Warren, John Cook, Curtis Strange, Bob Tway, Lanny Wadkins, Scott Brown, Chris Nallen, Toyokazu Fujishima, Keiichiro Fukabori, Tetsuya Haraguchi, Kumiko Kaneda.
Kõigi nende elulookirjeldused, võitude ja golfivarustuse nimekirjad on Nike Golfi kodulehel olemas.
1984 – turule tulevad esimesed Nike’i golfijalanõud. Ettevõttes sünnib äriplaani, millest hiljem saab Nike Golf.
1985 – sõlmitakse esimesed sponsorlepingud sportlastega.
1986 – esimene Nike Golfi rõivakollektsioon, mis koosneb kolmest särgist, kahest paarist pükstest ja ühest paarist lühikestest pükstest.
1989 – Nike toob turule oma esimese golfikinda.
1990 – esimene Nike Golfi telereklaam.
1994 – alustatakse erinevate golfiaksessuaaride tootmist.
1996 – Nike sõlmib sponsorlepingu noore golfimängija Tiger Woodsiga. Lansseeritakse reklaamikampaaniad „Golf on kutse” (Golf is an Invitation), „Tere, maailm!” (Hello World) ja „Mina olen Tiger Woods” (I’m Tiger Woods). Turule tuuakse esimene seeria Tiger Woodsi golfijalanõusid.
1997 – Woods võidab noorima mängijana Augustas Masters Tournamendi, kandes Nike’i särki. Nike disainib esimese Tiger Woodsi logo, mis saab tuntuks kui „yin ja yang”.
1998 – Nike Golf saab uue logo. Turule tulevad esimesed Nike’i golfipallid.
1999 – sõlmitakse sponsorleping Trevor Immelmaniga.
2000 – Nike Golf teeb läbi totaalse muutumise, ümber tehakse kogu brändi korporatiivne disain, luuakse uus identiteet. Sõlmitakse sponsorleping Graig Stadleriga. Mais teatab Woods, et kasutab edaspidi vaid Nike’i golfipalle.
2002 – turule tulevad esimesed Nike’i golfikepid. Woodsiga tehakse koostööd, töötamaks välja lastele mõeldud golfikeppide sarja. Sõlmitakse sponsorlepinguid erinevate tippgolfaritega.
2003 – Nike’st saab turul suuruselt teine golfijalavarjude tootja ja müüja.
2006 – Nike’st saab maailma olulisim golfivarustuse müüja.
2008 – Nike’i sponsoreeritavad golfarid napsavad endale kolm parimat kohta Masters’il – Trevor Immelmann võidab, Woods on teine ja Stewart Clink saab kolmanda koha.
2009 – Nike Golfi sponsoreeritavad golfarid võidavad kamba peale kokku 22 erinevat olulist golfivõistlust üle maailma.
2010 – luuakse The Grind ehk online-kogukond, kus golfimängijad saavad jagada kogemusi oma svingi, varustuse, treeningu jne kohta.
Allikas: Nike Golf
Nike Golf on aktiivne tviitija, postitades iga päev mitmeid hõikeid. Twitteris jälgib Nike Golfi umbes 400 000 inimest. Nike Golfi Facebooki lehel on üle 600 000 jälgija, kellele pakutakse iga päev mingit sorti lugemist, videosid, reklaami või võimalust osaleda küsitlustes.
Allikas: Twitter, Facebook
Tekst: Liis Kängsepp
Fotod: www.golfintermedia.cz
Golfiportaal on kõigile, kes peavad lugu kvaliteetsest vabast ajast, hindavad tervist ja sportlikku eluviisi, tahavad nautida kaunist loodust ning huvituvad golfist.