TÄISPIKK LUGU! Golf ja qigong

0

Minu teekond golfini

Tervislikud eluviisid ja tervisesport on köitnud mind eluaeg, kuna need on taganud mulle hea enesetunde. Kooliajal tegelesin lisaks kergejõustikualadele tennise ja tantsimisega. Täiskasvanuna asendusid tantsutunnid jooga ja jalgrattasõiduga. Tallinna kesklinna hotellis müügijuhina töötades oli meil üheks koostööpartneriks Niitvälja Golfiklubi, kuhu mind mitmel korral mängima kutsuti. Pingelise ajagraafiku tõttu ma tol ajal golfiväljakule veel ei jõudnud, kuid mitmed aastad hiljem taipasin, et golf on suurepärane võimalus saada teismelised ekraani tagant värske õhu kätte liikuma. Nii ma siis koos lastega 2015. aasta suve lõpus läbisingi Green Cardi kursuse. Ja sealt alates on nö golfikilomeetreid kogunenud üha juurde, nii erinevatel väljakutel üle Eesti kui ka mujal maailmas. Nüüd on meil kombeks sättida võimalusel perereisid selliselt, et saame reisil golfi mängida. Seni on see õnnestunud nt Berliinis, Balil, Austraalias, Indoneesias ja Küprosel. Kuna ma kooliajal pidin osalema ääretult paljudel võistlustel, siis nüüdseks olen loobunud võistlemisest ning mängin golfi tervisespordi ja sellest saadava naudingu eesmärgil.

Minu teekond qigong´ini

Selleks ajaks, kui olin joogaga tegelenud ligi kümme aastat, tekkis mul sisemine teadmine, et mu organism vajab veidi teistsugust lähenemist. Ning ühel hetkel ligi seitse aastat tagasi leidsin end taiji-tunnist (qigong´i üks harudest), kus tundsin end kohe algusest peale nagu kala vees, justnagu oleksid sealsed harjutused ja vormid minu jaoks ammu tuttavad.

Qigong´i “kuldse kella harjutusteni” (hiina tervisevõimlemiseni) jõudsin alles 2016. aastal, kui asusin Rene Bürklandi käe all omandama Hiina meditsiiniga seonduvaid teadmisi ja tarkusi (mitte et ma kavatseks arstiks hakata, vaid selleks, et mul terapeudina oleks lihtsam minu poole pöördunud abivajajaid aidata). Sellest ajast hakkasin osalema Tervise Alkeemia Keskuses kuldse kella harjutuste treeningutel Virge Naerise juhendamisel (tema on olnud mulle qigong´i osas inspireerivaks eeskujuks, nagu dr Bürklandki). Nüüd juhendan ise qigong´itreeninguid nii Tervise Alkeemia Keskuses kui ka mujal, nii grupis kui ka individuaalselt.

Tervis ja qigong

Kuldse kella harjutused on iidne võimlemisharjutuste komplekt, mis oli eelmise sajandi lõpuaastateni väheste väljavalitud Hiina arstide ja võitluskunstimeistrite pärusmaa. Teadmisi sellest kunstist pärandati väljavalitutele. Õnneks on nüüdseks need harjutused jõudnud tavainimesteni ja igaühel on võimalus tervist tugevdada, haigusi vältida ja elust rohkem rõõmu tunda. Kuldse kella harjutused on siseorganite ja energiameridiaanide tugevdamiseks ja eluenergia liikuma panemiseks. Harjutused (mida võib kasutada nii raviks kui ka profülaktikaks) toimivad hästi erinevate selja- ja kaelaprobleemide korral, annavad energiat ja aitavad jagu saada üldisest väsimusest, reguleerivad seedimist jne.

Qigong’is ei tehta tavalisi füüsilisi harjutusi. Neid sooritades tuleb lisaks füüsilisele liikumisele kasutada kujutlusvõimet, et hakkaksid tööle ka vajalikud sisemised protsessid, mis panevad liikuma eluenergia. Qigong on keha, hingamist ja meelt ühendavate harjutuste kogum, kus kesksel kohal on teadlikkus ja kontroll oma eluenergia üle. Qigong´iharjutused, mis kuuluvad minu igahommikuse tervisevõimlemise komplekti, on minu puhul andnud olulise panuse tasakaalu säilitamisse nii füüsilisel, vaimsel kui ka energeetilisel tasandil. Need on aidanud mul veelgi parandada keskendumisvõimet, energiate tunnetamist, sisemist tugevust ja toetanud energia vabat liikumist. Tänu igapäevasele praktiseerimisele on kadunud mind lapsepõlvest vaevanud skolioosiga seondunud seljahädad, minu immuunsussüsteem on muutunud tugevamaks ning mul on lihtsam olla terve, elurõõmus ja tulvil tegutsemisindu. Lisaks sellele on aidanud qigong´iga tegelemine kaasa minu loomingulise potentsiaali jätkuvale avanemisele. Lisaks raamatute kirjutamisele on üha enam hakanud avalduma minu muusikaline külg, mis väljendub harfi mängus ja lugude loomises. Äsja ilmus minu luulekogu, millest ilmneb, et ehk see kauge sugulus Lydia Koidulaga on siiski mingit mõju avaldanud.

Qigong’is ei tehta tavalisi füüsilisi harjutusi. Neid sooritades tuleb lisaks füüsilisele liikumisele kasutada kujutlusvõimet, et hakkaksid tööle ka vajalikud sisemised protsessid, mis panevad liikuma eluenergia.

Golf ja qigong

Qigong´ist võib kasu olla mistahes spordialal, eriti just nendel, kus tulemus sõltub kahe kõrva vahel toimuvast. Ilmselgelt on golf suures osas vaimne spordiala. Edukamad on need, kes suudavad keskenduda, lõdvestuda ja säilitada külma närvi ka pingelises olukorras.

Golfimängija peab tihtipeale väljakul ootama teiste järel või siis kiirustama lööki tegema, et järgmise flight´i omadele mitte jalgu jääda. Nii sunnitud ootamine kui ka kiirustamine võivad lüüa sassi mängurütmi ja mõjuda kahjustavalt golfipotentsiaali väljendamisele.

Qigong´i lihtsate harjutuste abil on võimalik lisaks suurenenud energiavarudele ja tugevnenud keskendumisvõimele luua muutust vaimses selguses ja sooritusvõimes. Samuti võivad need aidata vabaneda sellest, mis takistavad suurepärast sooritust: liigsest lihaspingest, stressist, hirmust, ärevusest ja teistest emotsionaalsetest pidurdajatest.

Golfi mängiva terapeudina võin kinnitada, et golfaril võib palju kasu olla sellest, kui ta võtab appi qigong´i maandamis- ja hingamistehnikad. Nendega saab tuua ennast kohale praegusesse hetke, säilitada sisemist tugevust ja toetada golfipalli lendamist soovitud suunas. Üks kõige lihtsamaid mooduseid oma väega ühenduse saamiseks on keskenduda hingamise jälgimisele ja sissehingatava hapniku liikumisele ka diafragmapiirkonnas.

Loomulikult ei piirdu qigong´ist saadav kasu üksnes golfiväljakuga. Kuna need lihtsad harjutused aitavad olla voos (seisundis, kus kõik sujub nagu lepase reega), avaldab see positiivset mõju ka ettevõtluse ja suhetega seonduvale. Mõned harjutused parandavad otsustusvõimet, teised aga võimet näha lahendusi ja uusi võimalusi.

Üksi või ühiselt?

Qigong´ist võib olla ääretult palju kasu seda omaette praktiseerides. Tihtipeale meil ei olegi kedagi seltsiliseks võtta. Samas kehtib ka qigong´i puhul tõsiasi, et grupis protsessid võimenduvad. Siinkohal meenub mulle ühe mind inspireeriva qigong´iõpetaja selgitus selle kohta, miks tasub qigong´i praktiseerida just grupis. Tema sõnul on see seotud “qi-väljaga”, mis on osa sinu qi’st ehk eluenergiast, mis kiirgub kehast väljapoole. Mõnes mõttes on qi nagu läbi metsa voolav ojake, mida risustavad oksad, lehed, kivid ja käbid (st sisemised piirangud ja blokeeringud). Qigong´iharjutustega justnagu uhud ojast prahti välja. Üksi praktiseerides on sul üksnes isiklik vägi oja puhastamiseks, qigong´i grupis praktiseerides saad aga ühendust kõikide osalejate qi-väljadega ja üksikud ojakesed ühinevad võimsaks jõeks. See tähendab seda, et harjutustest saadav kasu võimendub ja ühel hetkel ei pea sa blokeeringute vabastamiseks enam nii palju pingutama, kuna sellel tugeva vooluga jõel on isepuhastuv võime. See on põhjuseks, miks ma ise olen mitme aasta vältel osalenud vähemalt korra nädalas qigong´itunnis, kuigi oskan neid harjutusi unepealt ja kinnisilmi (mis ei tähenda, et mul ei oleks arenguruumi).

Qigong´ist ja sellest tulenevast kasu võibki kirjutama jääda, kuid loeb vaid isiklik kogemus – kasu on qigong´ist vaid juhul, kui seda regulaarselt praktiseerida.

*Artikkel ilmus ajakirja Golf 4/2018 numbris.

Autor: Kreet Rosin-Pindmaa

Kui soovid, et ajakiri Golf jõuaks ka Sinu postkasti, telli ajakiri SIIT!

Jaga