TÄISPIKK LUGU! Mul on probleem, golfiprobleem!

0

Foto: Golf X

Tahaks näha ühte golfimängijat, kellel pole golfiga mingeid probleeme. Osadel on probleemid golfimänguks aja leidmisega, teised on hädas mängutehnikaga, mõnda veab alt varustus, mõnda häirib väljakul teiste mängutempo ja mõni ei suuda kodustele selgitada, et golf on tõesti spordiala ning tervisele kasulik harrastus.

Juhul, kui sul on golfiga seoses mõned probleemid, siis õige inimene golfimuresid analüüsima on Egert Põldma.

1.Pingeline töö. Tööpäev oli üsna pingeline ja närviline ning otsustasin minna töölt otse golfi mängima. Väljakul keerlevad töömõtted ikka veel peas ning löögid ei tule kuidagi välja. Mida soovitad?

Fotod: Shutterstock

Soovitan võtta mänguks väiksed eesmärgid, mis aitaksid tähelepanu mängule juhtida. Eesmärkide all ei mõtle ma tulemust ehk HCP alla mängimist või 85 lööki. Eesmärgid võiksid olla tegevuspõhised, mille üle on sul 100% kontroll, ja mis annaksid sulle juhiseid, mida teha, ja millele iga löögiga keskenduda.

Minu üks kõige efektiivsem mängu eesmärk on mängu nautida. Kõlab väga lihtsakoeliselt, aga selle all on peidus sügav tõde. Minu jaoks tähendab mängu nautimine seda, et suudan võtta ühe löögi korraga, mitte keskenduda tehnikale, vaid läheneda igale löögile mänguliselt ja loovalt, olla kohal ja näha enda ümber loodust ning kohelda golfi kui mängu – ebaõnnestumised ei morjenda, sest tulemus ei ole prioriteet. Tulemus ei ole kunagi meie kontrolli all, seega sellele keskendumine ei aita mängule kaasa.

Mõned näited eesmärkidest, mis pärast tööd võiksid aidata golfirajal parema tulemuse saavutada: olen positiivne, reageerin ebaõnnestunud löökidele neutraalselt, keskendun igal rajal ainult sellel rajal mängimisele (ei mõtle ette ega ka juba toimunud ebaõnnestumistele), jään löögieelsele rutiinile kindlaks 100% löökidest, lähen igat lööki lööma enesekindlalt, jne. See on oluline osa mängust, millele tähelepanu tihti ei pöörata. Kui sellistest eesmärkidest saab sinu harjumus, siis oled selle võrra vaimselt tugevam mängija.

Vali endale 1–3 eesmärki ja suuna sellesse oma energia. Hinda pärast mängu kümnepalliskaalal, kuidas eesmärgiga toime tulid. Siis saad midagi kvaliteetset oma mängust alati kaasa võtta – sõltumata tulemusest või päeva esimeses pooles toimunust.

Ole positiivne, reageeri ebaõnnestunud löökidele neutraalselt.

2.Flight’is on inimene, kes ajab närvi. Olen võistlusel ning flight’i kaaslaseks on inimene, kellega energia ei sobi. See, kuidas ta vaatab ja kommenteerib, ajab närvi. Mida soovitad?

Kahjuks on mingite inimeste sobimine või mitte sobimine paratamatu. Samuti ei ole reeglite vastu teiste inimeste jälgimine swing’i tehes. Küll aga olen palju kuulnud seda, kuidas iga löögi järel tahetakse õpetada või kommenteerida löögi õnnestumist või ebaõnnestumist. Mis puudutab õpetamist, siis on igati asjakohane kaasmängijale ütelda, et ta lõpetaks sulle õpetuste jagamise. Seda saab viisakalt serveerida.

Mis puudutab kommenteerimist, siis enamasti ei tehta seda eesmärgiga negatiivselt teise mängija mängu mõjutada, vaid see on loomulik inimese osa igale asjale, mis pähe tuleb, hinnangut anda ja jagada. Kui tegu ei ole äärmuslikult intensiivse kommenteerimisega, mis oleks etiketivastane, siis pakun „probleemile“ järgmist lahendust. Kui välised stiimulid (teiste inimeste jutt, hooldusmasinate müra, väljaku seisukord, enda mõtted) röövivad sinu tähelepanu, siis see näitab võimetust enda meeli kontrollida. Kui meel on nõrk, on keskendumisvõime madal ja seetõttu on lihtne teiste kommentaaridesse ja enda mõtetesse kinni jääda.

Pakun välja kasutada olukorda, kus kellegi kommentaarid sind häirivad, võimalusena enda tugevust treenida: Ära haara mõttega tema kommentaaridest kinni, vaid lase neil lihtsalt minna. Mis võiks selle tegemist aidata, on näiteks fookuse suunamine hingamisele. Hinga neli sekundit sisse ja siis neli sekundit välja. See on hea viis oma meel neutraalseks viia ja kehasse tagasi tulla. Kui see kohe ei õnnestu ja oled pärast kaht sekundit muudel mõtetel tagasi, siis proovi uuesti ja uuesti. Aja jooksul see oskus paraneb ja leiad, et saad sama meetodit kasutada ka teistes olukordades, kus on vaja emotsionaalset kontrolli parandada. Võimekus hingamisel tähelepanu hoida aitab samuti kaasa sinu keskendumisvõimele.

Suuna fookus hingamisele. Hinga 4 sekundit sisse ja siis 4 sekundit välja.

3.Elukaaslane suhtub golfi halvustavalt. Sõpradega oli mäng kokku lepitud. Enne väljasõitu sain elukaaslaselt pahandada, et miks ma jälle mängima lähen. Ta saatis ka veel paar sõnumit, mida väljakul lugesin. Olen vihane ja see segab mängu. Mida soovitad?

Pakun välja antud olukorra lahendamiseks kaks soovitust. Esiteks tee mõistetavaks enda seisukoht: miks sa golfi mängid, mida see sulle pakub ja mis vajadusi see rahuldab. Golf on mäng, mis võib inimesele väga palju anda ja paljud tema vajadused ära täita. Näiteks on golf suurepärane füüsilise ja vaimse tervise parandamiseks, naudingu, rõõmu ja muu positiivse emotsiooni saamiseks, sotsiaalsete suhete ja oskuste parandamiseks, ärisuhete arendamiseks, enda ületamiseks, mentaalse poole testimiseks ja arendamiseks ning veel paljuks muuks. Igaüks leiab mängus oma.

Usun, et kui üksteise vajadustest tekib vastastikune mõistmine, saab suhe paremini toimida. Eelkõige aga on vaja väljendada enda soove ja mõtteid, miks sa ühe või teise tegevusega tegeled.

Teine mõte puudutab rajale jõudmist. Tuleta endale meelde, miks sa seal oled ja miks sa oma aega sinna pühendud ning pea sellest kinni. Kui kulutad 9 või 18 rada selle peale, et mõelda muudele asjadele, inimestele, probleemidele, siis sa jääd paljust ilma. Golfi mängimine peaks pakkuma vaimule puhkust ja positiivseid emotsioone.

Ole hetkes ja naudi inimesi ja keskkonda. Parim soovitus, mis siinkohal anda saan, on jätta ka oma telefon riietusruumi või autosse. Sellist eraldatust maailmast kogeme aina vähem ja see omab suurt väärtust.

Ole hetkes ja naudi inimesi ja keskkonda.

4.Rada läks sassi. Ühtegi negatiivset emotsiooni ei ole. Lähen mängima hea tujuga ja mõtlen, et vot täna tuleb hea mäng. Esimene rada läheb aga täitsa sassi ja ei leia kuidagi mängu üles. Raja lõpuks olen närvis. Kuidas valmistuda järgmiseks rajaks?

See juhtum on suhteliselt klassikaline, eriti noorte hulgas. Peamine takistus järgmisele rajale minnes on negatiivsed mõtted, mis omakorda tekitavad negatiivseid emotsioone. Mitte närvis olemine ei ole põhjus, vaid mõtted selle taga. „Igakord suudan esimese rajaga tulemuse ära rikkuda“, „Miks ma seda mängu üldse mängin“, jne. Need mõtted on tihti nii alateadlikud ja automaatsed, et me ei pane neid tähele. Tunneme vaid emotsioone, mis nendega kaasnevad.

Parim, mis sa selles olukorras teha saad, on jääda positiivseks, ennast ergutada, võtta üks löök korraga ja tuletada meelde, miks sa golfiväljakul oled – mis on sinu motiiv. See aitab suunata tähelepanu tulemuselt protsessile ehk olevikku. Samuti ära mõtle üle. Tihti kaasneb ebaõnnestumisega soov mõelda 15 asja peale, mida kõike peaks teisiti tegema. See paneb sind veel rohkem pingesse ja suurendab ebaõnnestumise riski.

Tuleta meelde, mis on need 1–2 asja, millele keskendumine sind hästi ja vabalt lööma paneb, ning hoida nendest kinni mängu lõpuni.

Jää positiivseks, erguta ennast, võta üks löök korraga ja tuleta meelde, miks sa golfiväljakul oled.

5.Ei saa punkrist välja. Tavaliselt saan punkrist kenasti välja, aga nüüd juhtus selline asi, et ei taba palli mitte kuidagi õigesti. Nüüd kardan, et ei saagi siit välja. Mida teha?

Kartus ei aita su mängule kaasa. Mõtted „Ma ei saa punkrist välja“, „Ma ei saa hakkama“, „Ma jäängi siia“, on laastavad ja tekitavad veel rohkem hirmu ja ebakindlust. Parim, mis sa pärast ebaõnnestunud punkrilööki saad teha, on keskenduda uuele löögile ja uskuda, et sellest tuleb üks vinge golfilöök. Lase üleliigsetel mõtetel tulemusest, tehnikast ja ootustest minna. Siis on keha ja meel vabamad ja tõenäosus punkrit välja saada suurem. Negatiivne minevikukogemus ei ennusta sinu ebaedu või enesekindlust järgnevatel sooritustel.

Lase üleliigsetel mõtetel tulemusest, tehnikast ja ootustest minna.

*Artikkel ilmus ajakirja Golf 1/2018 numbris.

Kui soovid, et ajakiri Golf jõuaks ka Sinu postkasti, telli ajakiri SIIT!

Jaga