TÄISPIKK LUGU! Hingamine on uus jooga! See on kaasaegne meditatsioon!

0

Fotod: Rasmus Kooskora

Hingamistreening on järjest populaarsem nii professionaalses kui ka meditsiinimaailmas, sest see parandab füüsilist, emotsionaalset ja psühholoogilist tervist, mis tähendab omakorda paremat sooritusvõimet, suuremat produktiivsust ja edu. Miks mitte tuua see sama edu ka sinu isiklikku ja tööellu?

Milles aga seisneb teadliku hingamise fenomen? Miks on võitluskunstide meistrid, joogid, tervendajad ja valgustatud meistrid hingamist pidanud võtmeelemendiks, et luua kannatustevaba elu ja ülim seisund? Tänapäeval on lääne ja ida meditsiini teadmised kombineeritud ja selle põhjal on koostatud hingamisharjutuste süsteemid, mis aitavad sul viia ennast minimaalse ajaga füsioloogilisse seisundisse, mis toetab sinu sooritusvõimet juhatuse koosolekul, spordivõistlusel või mõnel muul sinu jaoks tähtsal hetkel.

Järgneva aasta jooksul saad sa Golfi ajakirja vahendusel lähemalt teada, miks tippsportlased, treenerid, meelelahutusartistid, psühhoterapeudid, võitluskunstide harrastajad ja tippjuhid teadliku hingamise harjutusi teevad.

Kas Sina oled kasutanud hingamist, et täiustada oma elu?

Kas tead, et üheksa inimest kümnest on unustanud, kuidas õigesti hingata? Makstakse küll paastude ja dieetide eest, tarbitakse liiga palju ravimeid või kogetakse emotsionaalseid ja füüsilisi traumasid, kuid paljudel meist on düsfunktsionaalne hingamismuster.

Viletsa hingamistehnika tulemus on hapnikupuudus rakutasandil, mis tähendab et me oleme altid kroonilisele valule, mentaalsele ja psüühilisele kannatusele ning haigustele. Kui oled kogenud seljavalu, vaagnapõhja probleeme, unehäireid, ärevust, depressiooni, astmat või seedimisprobleeme, siis hingad sa suure tõenäosusega valesti. Hea uudis on see, et kui sa ükskord õpid oma hingamist optimeerima, siis sa saad alustada reaalsete ja füüsiliste muutustega.

Viletsa hingamistehnika tulemus on hapnikupuudus rakutasandil, mis tähendab et me oleme altid kroonilisele valule, mentaalsele ja psüühilisele kannatusele ning haigustele

Harjutused, mida ajakirjas jagan, on pärit maailma teadliku hingamise pioneeri Dan Brulé teadliku hingamise meisterlikkuse programmist. Dan Brulé on mees, kes on hingamist õpetanud tippatleetidele (näiteks kolmekordset Kreeka- Rooma maadluse olümpiavõitjat Aleksander Karelinit treenis Dan 1992. aastal, kui Karelin tuli Barcelonas olümpiavõitjaks), NHL-i hokimängijatele, USA ja Austraalia eriüksuslastele, treenides ühtlasi ka maailma juhtivat elutreenerit Tony Robbinsit ja paljusid tippjuhte üle maailma.

Need golfiks sobivad hingamisharjused aitavad olulisel määral lühendada sinu õpikaart, et saavutada nii golfis kui ka oma elu tähtsates aspektides optimaalne või maksimaalne tulemus.

Teadliku hingamise harjutusi, tehnikaid ja meditatsiooni on võimalik kasutada energiataseme tõstmiseks, fookustamiseks, lõdvestamiseks ja stressist vabastamiseks ning ärevuse elimineerimiseks. Hingamine vabastab toksiinid sinu keha-meele süsteemist ja see on võti, mis äratab üles sinu enda tervendamise võime ja loova energia. Hingamise abil jõuad oma täiuseni. Maagia juhtub, kui sa integreerid kogemuse oma eluga – seega võid julgelt artiklis kirjeldatud harjutusi proovida.

UITNÄRVI SALADUS

Peaaju pikim närv – uitnärv – mõjutab sisemist tasakaalu, stressitaset, hingamist, rääkimist, südamelöökide sagedust ja tugevust, higistamist ja veel palju muud. Veel paarkümmend aastat tagasi arvati, et aju kontrollib uitnärvi kaudu kõiki organeid, liigeseid ja lihaseid, kuid viimast aastate jooksul on teaduslikult tõestatud, et hoopis 80% infost liigub kehast uitnärvi kaudu ajju. Nii et see närv ei tegele niivõrd kontrolli ja juhtimisega, vaid pigem regulaarse jälgimisega. Seega saadame teadlikult ja sügavalt hingates ajule signaale ja ajul ei jää muud üle, kui toota teatud kemikaale – mis tähendab, et teadlikult hingates saame me häkkida oma aju! See annab meile hoova muuta asju, mille kohta arvati, et meil pole mingit valikuvõimalust: me saame valida, milliseid signaale soovime ajule saata. Me saame oma aju teadliku hingamisega juhtida! Ja me saame seda kõike teha vaid mõne hetkega.

Me saame oma aju teadliku hingamisega juhtida

KUIDAS RAHUSTADA MEELT ENNE MÄNGIMA ASUMIST?

Tänane soovitus on selleks, et õpiksid kiiresti ja kogu tähelepanuga oma kehasse kohale tulema ja peataksid aktiivse infoliikluse oma peas. Teisisõnu selleks, et õpiksid, kuidas kiiresti oma peast kehasse tulla.

Tee kolm pikka, sügavat, teadliku sissehingamist kogu keha ulatuses. Kui hingad sisse, siis tunned, kuidas alustad kõhust, nii et kogu rind täitub õhuga. Ja kui sa oled täielikult õhku täis, siis hinga aeglaselt ja teadlikult välja.

Ehk siis hinga kolm korda kogu kehaga, fookustades tunnetele ja aistingutele – ära mõtle hingamisele. Tunneta igat hingamise detaili. Võta sissehingamiseks aega ning teadvusta kõiki tundeid ja aistinguid. Võta väljahingamiseks aega ja lase õhk teadlikult välja.

Ja siis tee mõned minutid terapeutilist hingamist. Tasakaalusta sisse- ja väljahingamine: 5 sekundit sisse ja 5 sekundit välja, 5 sekundit sisse ja 5 sekundit välja.

Päris lihtne, eks?

Kogu asja mõte on tulla peast kehasse ja ainuke võimalus seda teha on hingamise abil. Tee eeltoodud harjutust vahetult enne mängima asumist.

Heiki Tomson, hingamistreener ja -terapeut

*Artikkel ilmus ajakirja Golf 3/2018 numbris.

Kui soovid, et ajakiri Golf jõuaks ka Sinu postkasti, telli ajakiri SIIT!

Jaga