TÄISPIKK LUGU! Golf X Studio! Kaasaegne golfi õppe- ja harjutuskeskus

0

Talvel uueks hooajaks valmistudes on hea seada sammud Arigato spordiklubisse Tallinnas, kus asuvad Golf X Studio simulaatorid. PRO Egert Põldma sõnul on simulaatortreening suurepärane viis arendada oma mängu ja liikuda targalt oma eesmärkide suunas.

PRO Egert Põldma soovitused golfimängu arendamiseks :

Jälgime mängija arengut nelja kuu jooksul. Esmalt vaatame baasparameetreid, sealhulgas palli tabamist labal ning palli ja kepilaba kiirust, samuti löögi pikkust ja suunda. Nii saame aru, mis tasemel mängija täpselt asub ning saadud andmete põhjal defineerime hetkese, mõõdetava ja mängijat rahuldava eesmärgi.

Esimeseks mängija murekohaks on tihtipeale palli mitte õhku saamine. Hinnates tabamist rauaga, saab selgeks, et suur osa löökidest lüüakse alumise äärega (vt pilt 1: kuvatud on 5 löögi tabamised, mis kirjeldab mängija keskmist tulemust). See on põhjuseks, miks pallid ei tõuse õhku. Ligi 50% löökidest olid oma lennult madalad ja kaotasid oluliselt distantsi (ca. 30-55m) võrreldes laba keskele tabatud löökidega. Keskele tabatud pallid lendasid 85-100m. Draiveri puhul on tulemus sarnane. Kuna tii pealt lüües saab selle kõrgust reguleerida ja pall on kõrgemal, on teda justkui lihtsam labal kõrgemale tabada ja seeläbi alaäärde tabamisi vältida. Siiski nõuab ka tii pealt löömine kontrolli laba liikumise üle.

Keskele tabatud pall on magus ning aju saab aru, et see on meeldiv kogemus, tahtes seda uuesti kogeda.

Draiveri puhul tabasid pallid peamiselt kanna piirkonda (vt pilt 2: kuvatud on 5 löögi tabamised, mis kirjeldab mängija keskmist tulemust). Kaks lööki tabasid üles ja otsa poole. Osa pikkusest läheb kaotsi seetõttu, et tabamised labal on laiali. Mida kaugemale laba keskosast tabad, seda rohkem löögi pikkusest kaotad.

Minu kui treeneri jaoks on esimeseks sammuks aidata mängijal teadvustada, kuhu ta labal palli tabab. Enamik klubimängijatest ei ole võimelised seda läbi löögi tunnetama – eriti kui selle vastu pole huvi tuntud ja harjutatud. Kui sul puudub tagasiside tabamise kohta, on väga keeruline ise oma löögi kvaliteeti parandada.

Miks on tabamise kohta tagasiside saamine ja tabamise tunnetamine oluline? Sest palli ja kepilaba interaktsioonist sõltub 100%, kuhu ja millise trajektooriga pall lendab. Kui sul puudub oskus kontrollida tabamisi labal, ei suuda sa kontrollida, kuhu pall lendab.

Selleks, et saada osavamaks sõltumata ülesandest, on tarvis tagasisidet iga soorituse kohta. Tagasiside saamiseks on mitmeid võimalusi. Näiteks on võimalik Golf X Studios simulaatoril lüües kasutada masinat HMT, mis näitab iga löögi puhul ära kepi liikumise täpsed parameetrid, sealhulgas ka selle, kus täpselt pall laba tabas. Samuti on olemas spetsiaalsed kleepsud, mida saab kepilabale kleepida, mis näitavad kohe pärast löögi sooritamist, kuhu täpselt tuli tabamus. Seega – tulles hetkeks tagasi meie eesmärkide juurde – võiks esimeseks talvise sisetreeningu eesmärgiks olla tabamiste viimine laba keskpunktile lähemale. Teiseks eesmärgiks oleks ühtlustada löögipikkused läbi selle, et tabame palle stabiilsemalt keskele. Mõlemad on mõõdetavad eesmärgid. Sama kehtib nii raua kui ka puu löögi kohta.

Selleks, et saada osavamaks, sõltumata ülesandest, on tarvis tagasiside iga soorituse kohta.

Kõigepealt töötame puhtalt osavuse kallal ja tehnilist poolt ei puutu. Ainuke tehniline nõuanne oleks see, et draiveri löögi puhul võib proovida altpoolt kinni võtmist ja pallile lähemale seismist, et kepp lühemaks teha. Mida lühem on kepp, seda lihtsam on palli tabada laba keskele. Paljud professionaalsed tuurimängijad kasutavad standardist lühemaid draivereid, et saavutada parem kontroll laba üle. Teine põhjus, miks altpoolt gripi võtta, on see, et tabamishetkeks saada kepilaba maa suhtes neutraalsemasse positsiooni. Vaadates pilti draiveri tabamistest, näeme, et laba ots on kõvasti üleval pool.

Eesmärk on selge. Nüüd siis küsimus – kui tihti ja mida harjutada? Esimene samm on (kasutades HMT masinat või kleepse labal) hakata lihtsalt palle lööma ja vaadata, kuhu tulevad tabamused. Nii tekib mängijal arusaam, mis reaalselt toimub. Sa hakkad mõistma, milline võiks oma lennuomadustelt välja näha ühte või teise kohta tabatud pall. Üsna ruttu juhtub see, et tabamised hakkavad jooksma rohkem keskele ja üksteisele sarnanema. Miks see nii on? Sest sa näed pärast igat lööki, kuhu tuli tabamus. Ja keskele tabatud pall on magus. Aju saab aru, et see on meeldiv kogemus, tahtes seda uuesti kogeda.

Mängija esimene kodutöö on hakata harjutama tabamist ja tuua tabamised äärealadelt keskele. Teine kodutöö on harjutada (käsu peale ja tahtlikult) kas otsa, keskele või kanda löömist. Väga vähesed mängijad on selleks võimelised. Mitte, et see oleks raske, vaid kuna seda ei harjutata. Küll aga on see oluline oskus, kui tahta stabiilselt palli lüüa.

Treeningu osa võiks välja näha selline, et nädalas harjutada 3x45min tabamist raua ja draiveriga. Selle aja võiks jaotada pooleks raua ja draiveri osas. Proovida tahtlikult nii otsa, keskele kui ka kanda tabamist. Võib harjutada ka kasutades erinevaid pallipositsioone. Draiveri puhul tuleks harjutada ka erinevate kõrgustega tiide pealt. Mida rohkem erinevaid muutujaid sisse tuua, seda efektiivsem on õppimisprotsess. Sisetingimustes on antud treening suurepärane viis oma mängu arendamiseks ja võimaldab targalt eesmärkide suunas liikuda.

Egert Põldma endast:

Olen 20 aastat golfi juures olnud, nii profimängijana kui treenerina. Oma hariduselt olen psühholoogia taustaga, mille õpinguid jätkan tänaseni. Nende kahe valdkonna kombinatsioon on andnud mulle tegevuseks valdkonna, mis ühelt poolt tegeleb golfimängijate tehnilise poolega, peamiselt lähimängu vallas, kui ka tänapäeval aina rohkem kõneainet pakkuva vaimse heaoluga, et nii golfarid kui ka muud spordiala esindajad, suudaksid sporti nautida ja omada keskmisest suuremat kontrolli oma emotsioonide, mõtete ja käitumise üle. Nii et töö on põnev ja mitmekülgne. Eesmärk on inimest õpetada mängu nautima ja luua soodne meeleseisund, mis on eeldus heaks golfimänguks!

*Artikkel ilmus ajakirja Golf 4/2018 numbris.

Autorid: Egert Põldma ja Pille Teearu

Kui soovid, et ajakiri Golf jõuaks ka Sinu postkasti, telli ajakiri SIIT!

Jaga