Süüa võib kõike, kuid oluline on kogus!

0

Süüa võib kõike, kuid oluline on kogusHea tervise nimel on vajalik süüa päevas kolm põhitoidukorda ning lisaks kaks vahepala. Kuna inimene on kõigesööja, tähendab see, et oleme loodud ja evolutsiooniliselt kohanenud sööma erinevaid toite. Iga suutäis võiks sisaldada erinevaid vajalikke toitaineid. Ainult üheskoos on nende mõju just selline nagu vaja. Toit peab olema mitte ainult maitsev, vaid ka värviline ning jätma mõnusalt kerge tunde nii, et keha on rahulolev, kuna ei tunne millestki puudust. Selle tagab toiduvaliku mitmekülgsus, mis tähendab valikuid erinevatest toidugruppidest ja omakorda valikuid toidugruppide sees.

Teraviljatooted, köögiviljad, puuviljad ja marjad

Meie igapäevaseks tegevuseks tuleb suurem osa energiat süsivesikutest.

Vaheldusrikkuse tagamiseks söö näiteks:
• 2-3 viilu täisteraleiba või sepikut igapäevaselt;
• täisteraputru kord päevas;
• kartulit 3-4 korda nädalas;
• täisteramakarone või tumedat riisi 1-2 korda nädalas.

Vaheta ja vali erinevat värvi puu- ja köögivilju. Iga päev vali 5 erinevat värvi!

Rasvad

Need on vajalikud eelkõige energia saamiseks ning on asendamatute rasvhapete ja rasvlahustuvate vitamiinide allikaks. Toiduvalmistamisel on hea kasutada õlisid, seemneid ja pähkleid. Veel saab rasvu kalast, liha- ja piimatoodetest.
Lisa salatitele oliiviõli, avokaadot, pähkleid, seemneid ning toiduvalmistamiseks ja praadimiseks kasuta rapsiõli.

Valgud

Neid vajame lihaste ja kudede ehitamiseks. Kõige väärtuslikumat valku saab lihast, kalast, munast ja piimatoodetest, aga samuti kaunviljadest.

Vaheldusrikkuse tagamiseks söö näiteks:
• linnuliha (kana, kalkun) 2 korda nädalas;
• sea tailiha 2 korda nädalas;
• kala 2-3 korda nädalas;
• muna 2-3 korda nädalas;
• kaunvilju 2-3 korda nädalas;
• piimatooteid (juust, piim, keefir, pett, kohupiim, kodujuust, naturaalne jogurt) 2 korda päevas.

Loe edasi ajakirjast Golf!

Tekst: Anne Piirsalu

Telli ajakiri SIIT!
Fingler asub SIIN!

Kui soovid, et ajakiri Golf jõuaks ka Sinu postkasti, telli ajakiri SIIT!

Jaga