SÄÄSTA KESKKONDA! Sõida puhta südametunnistusega

0
välk takso

Henrik Harak ja Joanna Müür

Kahtlemata armastab golfimängija golfi, aga ka lummavat loodust golfiväljakute ümber. Keskkonnasõbralik käitumine on tõenäoliselt oluline iga kirgliku ja hooliva golfimängija jaoks. Ilus loodus ja puhas õhk pole enam ammu iseenesest mõistetavad ning nende säilitamine peaks olema meie kõigi südameasi.

Vestlesime elektriautodega taksoteenust pakkuva Välk Takso arendusjuhi Henrik Harakuga, kes ennast igapäevaelus kuigi suureks keskkonnaaktivistiks ei pea, kuid keskkonnateadlikkus on tema jaoks siiski väga oluline.

Kuidas tekkis idee tulla turule elektriautodega teenindava taksofirmana?

Keskkonnasõbraliku taksoteenuse osutamine ei ole revolutsiooniline ega ennekuulmatu idee – elektriautodega sõideti taksot ka varem, küll aga mitte meie kodulinnas. Seega oli sisuliselt vaid aja küsimus, millal Tallinnas plafoonidega elektriautod ringi vurama hakkavad. Seda enam, et riigil oli ühes saastekvootide müümisega tekkinud võimalus ehitada välja korralik kiirlaadimisvõrgustik ning toetada sellega elektrisõidukite populaarsuse kasvu.

Henri Harak

Kui palju te ise oma igapäevases elus järgite keskkonnasäästlikku eluviisi?

Ma ei pea ennast igapäevaelus kuigi suureks keskkonnaaktivistiks. See muidugi ei tähenda, et eluviis kuidagi teist äärmust järgib – sorteerin ikkagi prügi, kasutan võimalikult harva kilekotte ja ajan igapäevaasju paberivabalt. Julgen ennast seega keskkonnateadlikuks kodanikuks pidada küll.

Miks võiks valida tavatakso asemel elektriauto?

Elektriautot peaks eelistama inimene, kes oskab väärtustada teda ümbritseva keskkonna säilimise tähtsust ja teadvustab selle edasipärandamise olulisust. Suurema energiatõhususe ja jätkusuutliku keskkonna poole püüdlemisel on kõigi panus oluline ning valides takso loodussõbralikkuse printsiibi alusel, on igaühel võimalik kaasa aidata. Elektrisõidukit tasub eelistada muidugi ka juhul, kui on soov mugavalt ja vaikselt sihtpunkti jõuda.

välk takso2

Millised on plussid ja millised miinused võrreldes tavaautodega?

Tavaautodega võrreldes on elektrisõidukitel mitu eelist – sõidukogemus on märgatavalt sujuvam ja vaiksem, pakkudes kasutajale samas ka võimalust suurepäraseks, sisepõlemismootoriga võrreldamatuks kiirenduseks. Samuti on tavakasutajale plussiks fakt, et tankima minekut ei ole tarvis enam ette võtta – öösel on auto kenasti kodus juhtme otsas. Taksotöös loomulikult see mõeldav ei ole. Lisaks tasub eelisena välja tuua väiksemad ülalpidamiskulud – elekter on lihtsalt soodsam „kütus“ kui bensiin.

Peamisteks miinusteks peaksin kõrgemat hinda võrreldes tavaautodega ja limiteeritud sõiduulatust. Innovatsiooniga kohanemine võtab paratamatult aega – kõrgtehnoloogilised akud teevad elektriautodest üsna kallid sõiduvahendid, seades tänasel päeval sisepõlemismootoritega võrreldes piirangud ka maksimaalsele kilometraažile ühe „paagitäiega“.

foto-033

Kuidas ja kui palju elektriautod keskkonda säästavad?

Peamiseks keskkonnasäästlikuks argumendiks on fakt, et elektriautod ei väljuta saasteaineid. See, millisel määral reaalselt keskkonda säästetakse, sõltub juba kasutatavast energiaressursist. Üldine arvamus on siiski, et isegi piirkondades, kus elektrit toodetakse valdavalt loodust saastaval moel, on elektriautode (negatiivne) mõju keskkonnale tavaautodest märksa tagasihoidlikum. Rääkimata siis aladest, kus keskendutakse peamiselt taastuvenergia tootmisele.

Millised on piirangud elektriautode kasutamisel?

Elektriauto kasutajale on tänasel päeval peamiseks praktiliseks piiranguks limiteeritud sõiduulatus võrreldes sisepõlemismootoriga sõidukitega. Selle tõttu on elektrisõidukite puhul paratamatult tarvis teatud määral toetusi või teisi meetmeid, et motiveerida tarbijat elektriauto kasuks otsustama. Akutehnoloogia arengus tehakse pidevalt uusi edusamme, mis annavad elektriautole lootust lähiajal nii sõiduulatuse kui ka rahakotisõbralikkuse poolest bensiinimootorile konkurentsi pakkuda.

foto-046

Kui pika vahemaa saab elektriautoga vahepeal laadimata läbida?

Võttes aluseks 2014. aasta Nissan Leafid, mis hetkeseisuga Välgu parki kuuluvad, saab rääkida 100–120 kilomeetrist ühe laadimisega. Loomulikult on ideaalsetes ilmastikutingimustes, kliimaseadet kasutamata ja kiirendamisi vältides võimalik sõiduulatust 150–160 kilomeetrini tõsta, kuid sageli ei ole see ratsionaalne ega võimalik, eriti taksotöös.

Kuna autot peab vahepeal laadima, siis kas golfisõbrad saavad Välk Taksoga sõita ka Niitvälja ja Jõelähtme golfiklubidesse või kaugemalegi?

Saavad ikka! Kui peaks juhtuma, et akut tuleb enne golfiklubisse jõudmist laadida ja seetõttu peab arvestama teatud lisanduva ajakuluga, saab golfisõber vastava info ka enne sõitu kätte. Väike ettevaatlikkus ja skepsis on elektriautode puhul muidugi tuttav, kuid harilikult suudab elektriauto „äraproovimine“ skeptiku müüdid siiski kummutada. Võttes arvesse, et paratamatult sõltub elektrisõidukite kasutamismugavus suurel määral akutehnoloogia arengust, on Välgu autod sõiduomadustelt tegelikult võrdväärsed sisepõlemismootoritega autodega. Lisaks keskkonnasõbralikumad, kokkuhoidlikumad ja vaiksemad. Tasub ka märkida, et golfivarustuse mahtuvus pagasiruumi ei ole pealtnäha pisikese auto puhul mingi probleem.

foto-079

Kui palju võtab aega auto laadimine?

Nullist 80%-ni on ELMO kiirlaadimisjaamades võimalik 30 minutiga oma Nissan Leaf täis laadida. Kodustes tingimustes võtab aku täitumine olenevalt laadija võimsusest rohkem aega – neli kuni kaheksa tundi. Taksotöös kasutame loomulikult peaaegu eranditult esimest varianti.

Kas Eestis on praeguseks piisavalt laadimispunkte, kus elektriautot laadida?

Hetkeseisuga võib nii öelda küll. Elektriautode lisandumisega nii Välk Takso autoparki kui ka tavasõitjate eelistusse muutub võrgustiku laiendamise vajadus üha reaalsemaks.

Kust selline huvitav nimi – Välk Takso?

Kas teate seda tunnet pärast äikest – kombinatsioon värskusest, vaikusest ja uue alguse tundest… Tunne turvalisusest ja sellest, et torm on möödas? Tunne, et kõik on võimalik, et Sina võidki maailma muuta? See tunne võtab kenasti kokku nimevalikul tehtud otsuse.

Intervjuu ilmus ajakirja Golf suvenumbris.

VÄLK TAKSO

Tekst: Joanna Müür, Monika Kuzmina
Fotod: ajakiri Golf / Rasmus Kooskora

 

Kui soovid, et ajakiri Golf jõuaks ka Sinu postkasti, telli ajakiri SIIT!

Jaga